program


Európai Hidak: Mason, Ades, Anderson, Benjamin

Európai Hidak: Mason, Ades, Anderson, Benjamin

A 20. században megkezdődött az angol zeneszerzés újabb, napjainkban is tartó virágkora. Az idén Nagy-Britannia kultúrájára fókuszáló Európai Hidak fesztivál külön koncertet szentel a szigetország elmúlt negyven évének. A program legfiatalabb komponistája, Christian Mason, két tanára, George Benjamin és Julian Anderson, valamint az angol kortárs opera hírét legmesszebbre eljuttató Thomas Adès művei a minket körülvevő világ szépségeire, az apró részletek…  Læs mere

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Onsdag, 16. September 2020 19:45

Európai Hidak: Mason, Adès, Anderson, Benjamin

Program:

Christian Mason: Open to Infinity: A Grain of Sand
Thomas Adès: Lieux retrouvés

---SZÜNET---

Julian Anderson: Alhambra Fantasy
George Benjamin: At First Light

Vezényel: Franck Ollu
Szólista: Szabó Péter (cselló)

A 20. században megkezdődött az angol zeneszerzés újabb, napjainkban is tartó virágkora. Az idén Nagy-Britannia kultúrájára fókuszáló Európai Hidak fesztivál külön koncertet szentel a szigetország elmúlt negyven évének. A program legfiatalabb komponistája, Christian Mason, két tanára, George Benjamin és Julian Anderson, valamint az angol kortárs opera hírét legmesszebbre eljuttató Thomas Adès művei a minket körülvevő világ szépségeire, az apró részletek fontosságára reflektálnak. Az esten közreműködik a BFZ szólamvezető csellistája, a Liszt Ferenc- és Lajtha-díjas Szabó Péter. Dirigensként az a Franck Ollu lép színpadra, aki a Gramophone szerint a minőség megkérdőjelezhetetlen biztosítéka.

„Egy homokszemben lásd meg a világot, / Egy vadvirágban a fénylő eget, / Egy órában az örökkévalót, / S tartsd tenyeredben a végtelent” – hangzik William Blake verse Weöres Sándor fordításában. Mason úgy érezte, ez Pierre Boulez művészetének lényege: egy végtelen világ megalkotása a legapróbb elemből. A 90 éves mester tiszteletére 2015-ben írt mű nyitótétele a vers első sorát zenésíti meg, középpontba helyezve a kis cintányérszerű csengettyűket, a krotálokat.

Egy évvel később született meg Thomas Adès 2009-es műve, az eredetileg csellóra és zongorára komponált Lieux retrouvés (Megtalált helyek) kisegyüttesre és gordonkára átírt változata. Az első tételben (A vizek) változatos intenzitással folyó hangokat hallunk. A második (A hegy) vad pengetésekkel hódítja meg a csúcsot, ahol egy pillanatnyi teljes nyugalom után diadalittasan szúrja ki zászlaját. A mezők című tétel derűs és higgadt, a végén a cselló varázslatos üveghangokkal cseng ki a semmibe. Mindez szemben áll az utolsó tétel (A város) sötét és virtuóz halálkánkánjával.

Az Alhambra fantáziával Anderson a híres spanyol palota építészete és művészete előtt tiszteleg, megjelenítve az épület mór történelmét és a gyönyörű tájat is. Bár a szerző nem közölt programot, a képek egyértelműek; az épületet sok ütőhangszerrel, nyers és energikus zenével bemutató első tétel után éles kontraszt következik: a granadai panoráma.

A koncertet záró Benjamin-mű címe a nap első fényeire utal. William Turner A norhami vár pirkadatkor című, 1845 körül készült festménye ihlette meg a szerzőt, akit lenyűgözött, ahogyan a nap fényétől olvadni látszanak a szilárd tárgyak. Háromtételes darabjában a frázisokat olvasztja meg izgalmasan áramló, ködös hangzásokkal. A fátyolosságba berobbanó fényfanfár után kontrasztokban gazdag, folyamatos világosodás jellemzi a művet.

Aktuelt


Az István, a király egy családi viszály története: Géza fejedelem halála után fia örökölné a hatalmat, de a hagyományokra hivatkozva nagybátyja, Koppány is tömegeket gyűjt maga köré. István külföldi támogatással megszilárdíthatja a pozícióját, de a véres összecsapás elkerülhetetlen.

Megújult műsorral, új fellépőkkel térnek vissza az Illúzió Mesterei Mosonmagyaróvárra!

Schiller szenvedélyektől szétrobbanó darabjában örök ellentétpárok csapnak össze: a kötelesség és a szabadság, a hatalomvágy és az erkölcsi tisztaság, a megfelelési kényszer és önmagunk vállalása, az önzés és a szerelem.

PÅ PLAKATEN


A Vízkereszt viharos tengerrel, hajótöréssel, gyásszal kezdődik, és három házassággal ér véget. A kettő között viharos szerelmek ütköznek, egy részük…

„Hegedűs a háztetőn… valahol mind azok vagyunk. Megpróbálunk egy letisztult dallamot kicsalni, miközben egyensúlyozunk, hogy ne szegjük nyakunkat. Nem könnyű!”

„Nem fiatalok. Nem szépek. Nem hibátlanok. De ma este színpadra lépnek, és le sem engedjük őket, míg nem marad –…

Obs! Indkøbskurvens tidfrist udløber snart!
tilbageværende tid
00:00

enhed(er) i kurven

total:


Tiden er udløbet. Start venligst forfra med at vælge billetter.