Program


Flow

Flow

Műsorunk kezdeteként a zenetörténet első, billentyűs hangszerre (át)írt versenyműveiből szólaltatunk meg kettőt; vonalszerű barokk áramlást, folytonosságot idéző „Flow” elnevezésű hangversenyünkön.
 több

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2018. február 20. kedd, 19:30

Johann Sebastian Bach 1717-1723 között keletkezett két concerto-ja, a g-moll (BWV 1058) és az A-dúr (BWV 1055)  eredetileg hegedűre íródott, jeléül annak, hogy komponistánkra kezdetektől nagy hatást tett az olasz concerto műfajának megismerése. Bach – weimari udvari orgonistaként – rendszeresen átírta Vivaldi és
kortársai műveit, emellett maga is számos concerto-t komponált. Két darabunk e hegedű-versenyművek csembalóra adaptált változata, a g-moll esetében a legendás a-moll hegedűverseny – zenekari letétjében változatlanul hagyott, de a csembaló képességeit maximálisan kihasználó – verziója. Az A-dúr versenymű eredete kissé homályosabb, mivel nem maradt fenn az eredeti, mely a csembaló-átirat alapjául szolgált. Gyaníthatóan oboaversenyként keletkezett, külön szerencséje az utókornak, hogy a csembaló-átiratból – miként  az történt is több versenymű, pl. a híres c-moll oboa-hegedű kettősverseny esetében – rekonstruálható a megsemmisült eredeti
partitúra.

E két bach-i koncert közül a g-moll a sötétebb, drámaibb színezetű, mégis a három tétel karakterében, hangütésében jóval egységesebb, mint az A-dúr versenymű esetében. Megkapó középső lassú tételében a csellók lépegető, állandó jelenléte, az őket finom ívekkel körberajzoló csembaló – illetve előadásunkban ezúttal zongora -
egymást kiegészítő, a mértéktartó „flow”-t tovább vivő, rejtett párbeszéde ejt rabul, a zongora távolba vesző, súrlódó érzelmi kitekintéseivel különleges dimenziókat feltárva tágítja messzeségbe e gyönyörű tételt. A g-moll versenyműben hallhatjuk az est „leghegedűsebb” tételét. A harmadik, mértéktartó, háromnegyedes lüktetésében,
finoman pergetett dallamvonalaival szinte idézi eredeti forrását, a megkapó a-moll hegedűversenyt.

Az A-dúr versenyműben két, őszinte örömmel, derűvel, izgalmas ugrásokkal és szellemes megoldásokkal gazdagon megrakott, szórakoztató tétel fogja közre hangversenyünk leginkább januári, varázslatos, magába gubódzó zenéjét. Mintha csak Vivaldit hallgatnánk, behavazott debreceni utcát járván töprengve, egyedül –
hideg intimitás, finom részletek, bánatos januári szürkeség lengi be a hangversenytermet. A vonósok állandó fagyos állításait a zongora fűzi s rajzolja tovább finom jégvirágokkal, vonalszerűen tovább építkezve, kiegészítve,
magyarázva, Johann Sebastan Bach Vivaldi-inspirálta egyik legszebb, láttató tél- zenéjében.

Hangversenyünk második részében Joseph Haydn 1796 augusztusában komponált nagyszabású Paukenmesse c. műve csendül fel, mely – főleg Benedictus és Agnus Dei tételében – nem mentes az adott kor pillanatnyi politikai helyzetének behatásaitól, és ennél fogva konkrét ábrázolásától sem. Eredeti címe is erre utal: Missa in tempore belli – Mise háborús időkben. A „Paukenmesse” elnevezés az Agnus Dei-ben hallható konok, alig jelenlévő, de mégis meghatározó, szívdobbanás- szerű timpani-ütésekre utal. Ez az időszak ugyanis, a nagy francia forradalom (1789- 1799) ideje, Ausztria mozgósításának és az esetleges inváziótól való általános
félelmének időszaka.
Ugyan a Haydn-misék sorozatában e darab az utolsó időszak kezdetére esik (tíz másik mise előzi meg a sorban), az igazán nagy alkotások, a Nelson- a Theresia- a Schöpfungs- és a Harmonienmesse csak ezt követően kerülnek ki a Mester tolla alól. A Paukenmesse furcsa módon az egyik legérdekesebb, legkevésbé egységes hangütésű misék egyike, melyben Haydn gyönyörködtető mesterségbeli tudása mellett némi vívódás is kihallható. A pontosan, sorról sorra, szinte hangfestés- szerűen megzenésített miseszöveg, a „Haydn-patternek” látványos, de korántsem koherens vonulása után komponistánk igazán a Benedictus, és leginkább az Agnus Dei tételben lel rá arra a hangra, melyet végig keres a darab során. A záró tétel konok, harci trombita-állásai, az üstdob állandó ütései – hol alig hallhatóan, hol masszív kiindulási pontként – szinte egy pillanat alatt terjesztik ki a művet olykor már a későbbi Beethoven-darab, a Missa Solemnis személyessége és drámaisága irányába anélkül, hogy Haydn kilépne saját komponálási „komfortzónájából.” Drámai, megragadó e vívódás, s borzongató a végeredmény, izgalmas akkordmenetekkel, lefelé gomolygó, mégis tág, messzire mutató szekvenciákkal. Egyszerre láttató kép
és izgalmas zeneszerzői kísérlet e mélyen vallásos, hihetetlenül alázatos, ezért egyéniségét talán szánt szándékkal is háttérbe szorító Mestertől.  A Paukenmesse nem egyszerű, diadalmas vagy megkapó, „szokásosan” gyönyörködtető, ragyogó, templomi tömjénillatú Haydn-mise. Hanem: kortörténet, érzés, érzetek  együttese és olykor ütköztetése – egy szolgáló, mélyen alázatos zeneszerző néha talán magát is
meglepő, önkéntelen kitekintése, kirobbanása  a záró tételben egy-egy rövid pillanatra abba az irányba, ahová majd nagy utóda, Beethoven indul el. Határozottan, egyértelműen, új irányt szabva, s így új távlatokat is megnyitva a zeneszerzésben, a szerző jelentőségének megítélésében a saját hang, a zeneszerzői egyéniség egyértelmű felvállalásával.

Műsor:
Bach: g-moll zongoraverseny BWV 1058,
Bach: A-dúr zongoraverseny BWV 1055
Haydn: Paukenmesse Hob.XXII:9

Közreműködik:

Ránki Dezső - zongora / Szabóki Tünde, Bódi Marianna,
Megyesi Zoltán, Cser Péter - ének
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Kodály Filharmonikusok Debrecen

Vezényel: Kollár Imre

Ajánlatunk


Giuseppe Verdi AIDA Opera három részben, négy felvonásban, olasz nyelven, magyar, angol és olasz felirattal

19:00 Kapunyitás 20:00 Beton.Hofi 22:00 Krúbi Beton.Hofi Rap Artist Krúbi háromszoros Fonogram-díjas énekes, rapper, zeneszerző, szövegíró. Első dalában, a 2017 nyár elején megjelent PestiEst-ben csak úgy sorjáznak a tabutémák, ám a kifejezetten harcos kiállása, a teljesen újszerű rímképlet és a hitelesség azonnal feltűnést keltett. A bemutatkozó nagylemezén (Nehézlábérzés, 2018) Krúbi teljes fegyverzetében jelenik meg: erőteljes politizálás, szexualitás, celebek bírálata, tabudöntögető témák. A 2019-es Zárolás feloldva EP dalait a gyors befutás hátulütői, az agresszíven nyomuló rajongók, a tolakodó nők, az eredményt váró menedzserek népesítik be. A korábbinál egységesebb, komorabb hangvételű második album után 2020 augusztusától Krúbi szívizomgyulladás miatt csaknem tíz hónapig nem állt színpadra, de 2021 nyarán újra nagy sikerrel zenélt. A betegségéről szóló csaknem kilenc perces Szív című dal hamar népszerű lett. Legutóbbi, III. Krúbi című albumát éppen 29. születésnapján, 2023. november 17-én dobta piacra, többek között a Ganxsta Zolee tehet mindenről című szerzeménnyel. A korong dalait 2024 januárjában a Papp László Sportarénában tartott nagyszabású koncertjén hallgathatták meg élőben a rajongói. Beton.Hofi szabályosan berobbant a hazai újhullámos hiphop világába. A 2021 júniusában megjelent első, ‘comic sins’ c. mixtape óriási kritikai és közönség sikert aratott, a 2022-ben kiadott ‘Playbánia’ megjelenését követően, pedig egyértelművé vált, hogy Beton.Hofi az elkövetkezendő évek meghatározó könnyűzenei előadója lesz. Egyedi hangzásvilágával, (ön)reflektív dalszövegeivel, hipnotikus színpadi jelenlétével, humorával és lelkes, magukat ‘Citromale Gang’ néven aposztrofáló rajongói bázisával gyorsan, mindössze 2 év alatt bebiztosította helyét a klubok és fesztiválok nagyszínpadain, hogy aztán 2023-ban már a telt-házas Budapest Parkban lépjen fel. 2022-ben a ‘comic sins’-ért, 2023-ban pedig a Playbánia albumért Fonogram díjat nyert az év hazai rap vagy hip-hop albuma/ hangfelvétele kategóriában, Hundred Sins-el közös Bagira c. dala, pedig a 3. legtöbbet játszott magyar dal lett valaha Spotifyon. A trilógiát záró “0” c. 20 dalos lemeze 2024 tavaszán jelent meg. A lemezt áprilisban, első “aréna showján” az MVM Dome-ban mutatja be. Super Early Bird: 6500 Ft (korlátozott darabszámban) Early Bird: 7500 Ft (korlátozott darabszámban) Standard: 8500 Ft VIP: 12000 Ft (korlátozott darabszámban) VIP jegy tartalma: gyors belépés a VIP bejáraton keresztül, a koncertet közvetlenül a színpad előtt egy elkülönített nézőtéri helyről élvezheted, egyedi VIP pass és karszalag, welcome drink

A „Popzene időgépben” koncepció mögött mindenki által ismert kortárs popsikerek és örökzöld popslágerek swingesített, jazzesített, doo-woposított, Motown-hangzású soulba ültetett feldolgozásai húzódnak meg. Egyszerű, de nagyszerű ötlet, ami tökéletesen működik.

Ajánló


Poirot nyomozó kényelmes hazaútra vágyik a legendás, káprázatos Orient Expresszen. Csakhogy az előkelő útitársak között akad valaki, aki nagyon gyanús.…

Az Őrült Nők Ketrece egy olyan hely, ahol mindenki az lehet, aki. Vagy épp az, aki lenni akar. De ha…

Kodály Zoltán SZÉKELY FONÓ Életképek magyar nyelven, magyar és angol felirattal

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!