Mindenki Mozija - Bódy Gábor: Nárcisz és Psyché
A Stúdió K és a Mindenki Mozija szerelemgyereke, a mondayPicture vetítéssorozat továbbra is töretlenül zakatol előre, ezúttal egy szomorú esemény apropóján.
A Stúdió K és a Mindenki Mozija szerelemgyereke, a mondayPicture vetítéssorozat továbbra is töretlenül zakatol előre, ezúttal egy szomorú esemény apropóján.
2025-ös év eddig se volt különösebben kegyes a filmvilág számára, november 23-án pedig egy újabb gyomrost sikerült bevinnie a gyanútlan filmrajongóknak. Udo Kier személyében ismét egy legenda távozott el közülünk, akinek a munkássága remekművekben legalább annyira gazdag, mint csúfos bukásokban, vagy éppen félreértett gyöngyszemekben.
A több, mint hat(!) évtizedes pályája során Gus Van Sant, Fassbinder, Michael Bay, von Trier egyaránt foglalkoztatta, ráadásul a német színész nem egyszer magyar földön is megfordult. Jancsó Miklós mellett a magyar videóművészet egyik úttörője, Bódy Gábor is szerepet osztott rá.
Ezúttal Bódy rendhagyóan monumentális filmjével emlékezünk meg azokról a bizonyos hipnotikus erővel rendelkező kék szemekről, melyekbe teljes joggal veszhettünk és veszhetünk el a mai napig, akár órákon keresztül.
"...ízig-vérig látomásos mozi, amelyhez hasonló magyar földön aligha született".
A Nárcisz és Psyché az a fajta film, amitől úgy érzed magad, mintha valaki felkapott volna a levegőbe, beledobott egy másik dimenzióba, majd egyszerűen otthagyott bolyongani. Bódy fogta Weöres Sándor Psychéjének mitikus, játékos szellemét és egyszerűen átültette egy olyan filmbe, ami egyszerre tűnik egy történelmi tablónak, valamint egy lázálomszerű víziónak.
A cselekmény több mint egy évszázadot ölel át, de a szereplők közben egy percet sem öregednek.
A történet középpontjában Psyché, egy elképesztően makacs, szabadelvű nő áll, aki nem hajlandó semmilyen kor elvárásainak eleget tenni. Legnagyobb tragédiája két férfi az életében: Nárcisz, a befelé forduló értelmiségi és a lovagi szenvedéllyel bíró Zedlitz báró, akik közt egész életében hánykolódik. Ez a szerelmi háromszög leginkább egy érzelmi csatatérhez hasonlítható, ahol mindenki a szabadságát, a vágyait és a saját identitását keresi.
"A múzeumi látványossággal szemben viszont a Psyché történelemfilozófiája és emberképe ma is érvényes, izgalmas és elgondolkodtató. Bódy, ahogy korábbi és későbbi munkáiban, a kettő „egymásra fényképezésében" képes a magyar történelem és társadalom alakulását egyetemes értelmezői dimenzióba helyezni, márpedig ez igen kevés rendezőnknek sikerült" – Gelencsér Gábor, Filmvilág, 2017/09
Vizuálisan a film maga a nagybetűs kísérlet. Furcsa szűrők, tükröződések, fényjátékok, expresszív díszletek, mintha a francia új hullám, a német expresszionizmus és egy LSD-től fűtött történelmi freskó keresztezték volna egymást. Nem egy könnyen fogyasztható délutáni mozi, sokkal inkább egy élmény, amit hagyni kell, hogy átjárjon.
" Szerintem a Psyché az ő számára (...) egy titokzatos, magnetikus vonzásközpont, amely mindent magához ránt, mint mágnes a mágnesreszeléket. De a filmben nem Psyché személyisége terül ki előttünk, hanem a rendező, az alkotó személyisége. A Psyché olyan, mint egy hatalmas díszes láda, amelyben ládikák sokasága lapul, azokban pedig minden, amit csak Gábor és Vilmos, mint társalkotók jónak láttak elrejteni, oly módon, hogy a legezoterikusabb részekben is fönntartsák a romantikus erotikus történet nézőcsalogató izgalmát, ami persze megvan az irodalmi alapműben, Weöres Psychéjében is" – Forgách András, Filmvilág, 2008/08
Ha benne vagy abban, hogy kicsit elveszítsd a talajt, és szereted azokat a történeteket, amelyekben a romantika nem rózsaszín, hanem vad, szenvedélyes és filozofikus, akkor ez a film nagy valószínűséggel betalál.
Vetítési rend:
18:30 – a mélyen tisztelt nagyérdemű helyet foglal
18:40 – Dér Zsolt (eme jeles esemény egyik szervezője) Weöres-verseket olvas fel a Psychéből
NÁRCISZ ÉS PSYCHÉ (színes magyar filmdráma, kísérleti film, magyar nyelven, 218', 1980, 1,37:1-es képarány)
19:00 – ELSŐ FELVONÁS: 107'
20:50 – SZÜNET – tíz perc mindenképp szükséges a látottak feldolgozásához
21:00 – MÁSODIK FELVONÁS: 111'
23:00 – kifelé szeszkazánok, taka haza!
Stáb:
Rendező: Bódy Gábor
Forgatókönyv: Gábor Bódy, Vilmos Csaplár, Vera Varga
Alapmű: Weöres Sándor
Operatőr: Hildebrand István
Zeneszerző: Vidovszky László
Vágó: Kornis Anna
Art director: Kovács Attila
Jelmezek: Koppány Gizella, Mialkovszky Erzsébet
Korhatár: 16 – csakhogy meg is értsünk belőle valamit
Eredeti bemutató: 1980.12.22.
A forrásmegjelölés helye:
https://www.mmalexikon.hu/kategoria/film/psyche-1
https://www.filmvilag.hu/cikk.php?cikk_id=13350&gyors_szo=&oldal=1&rendezes=ASC
https://www.filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=9409
Az Exhibition on Screen sorozat 2020-ban született része Michelangelo, a híres szobrász, festő, építész és költő életét és munkásságát mutatja…
színes, magyar vígjáték, 105 perc R.: Szente Vajk SZ.: Ember Márk, Fehér Tibor, Kárpáti Rebeka
Father Mother Sister Brother amerikai film, 110 perc, 2025 angol nyelven, magyar felirattal
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!