Haydn: Tóbiás hazatérése
Ezen az estén erre nyílik alkalmunk: a Müpa újévi koncertjein esztendőről esztendőre megszólaló Teremtés alkotójának hangversenytermi ritkaságként számon tartott első oratóriuma hangzik fel.
Ezen az estén erre nyílik alkalmunk: a Müpa újévi koncertjein esztendőről esztendőre megszólaló Teremtés alkotójának hangversenytermi ritkaságként számon tartott első oratóriuma hangzik fel.
Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2022. április 29. péntek, 19:30
Haydn: Tóbiás hazatérése
Ha egy zeneszerző egy műfaj területén remekműveket alkotott, nevét és munkásságát csúcsteljesítményei fémjelzik: ezeket őrizzük emlékezetünkben, minden mást ezekhez viszonyítunk. Annál érdekesebb megismerni a szóban forgó területen tett kezdeti lépéseit, megtudni, milyenek voltak a legkorábbi próbálkozások. Ezen az estén erre nyílik alkalmunk: a Müpa újévi koncertjein esztendőről esztendőre megszólaló Teremtés alkotójának hangversenytermi ritkaságként számon tartott első oratóriuma hangzik fel.
Haydn 1775-ig nem komponált oratóriumot. Ekkor, negyvenhárom évesen írta Il ritorno di Tobia (Tóbiás hazatérése) című olasz nyelvű oratóriumát Giovanni Gastone Boccherini, Luigi Boccherini testvére librettójára. A művet - addigi legterjedelmesebb, legigényesebb alkotását - élete során háromszor adták elő: először a keletkezés évében, a bécsi Tonkünstler-Societät hangversenyén, jelentős előadóapparátussal és nagy sikerrel, másodszor 1784-ben, ismét a Zeneművészek Társaságának koncertjén - ez az este arról nevezetes, hogy Haydn feltehetőleg ekkor találkozott először Mozarttal. Végül egy harmadik Tonkünstler-Societät-koncerten is megszólalt a Tóbiás hazatérése, 1808. december 22-én. Ez alkalommal jelentős riválisa akadt a műnek: éppen ezen az estén zajlott Beethoven híres szerzői estje, műsorán többek közt az V. és VI. szimfóniával, valamint a G-dúr zongoraversennyel. A mű vokális szólamait Ann Hallenberg, Anders Dahlin, Sophie Karthäuser és Nyikolaj Borcsev személyében a régizene nemzetközi hírű specialistái adják elő. A Vashegyi György vezényelte produkció énekkara és hangszeres együttese a historikus előadópraxis két legjelentősebb magyarországi műhelye, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus.
Az előadás a Haydneum - Magyar Régizenei Központtal együttműködésben valósul meg.
Vezényel: Vashegyi György
Szereplők:
Anna................... Ann Hallenberg
Raffaele.............. Roberta Invernizzi
Tobia................... Anders Dahlin
Sara.................... Sophie Karthäuser
Tobit.................... Nyikolaj Borcsev
Közreműködők:
Purcell Kórus
Orfeo Zenekar
Rendező: Müpa
A „Popzene időgépben” koncepció mögött mindenki által ismert kortárs popsikerek és örökzöld popslágerek swingesített, jazzesített, doo-woposított, Motown-hangzású soulba ültetett feldolgozásai húzódnak meg. Egyszerű, de nagyszerű ötlet, ami tökéletesen működik.
„Rájöttem, hogy az emberek soha nem fognak megváltozni. Mindig hagyni fogják, hogy az okosabb és erőszakosabb ember uralkodjon rajtuk. Aki mindent mer, annak lesz igaza! Aki felrúgja a szabályokat, az hozza majd a törvényeket, és aki a legtöbbet meri, annak az igaza lesz a legerősebb. És ráébredtem, hogy a hatalom mindig annak a kezébe kerül, aki hajlandó megragadni. Hogy csak merni kell. Ennyi az egész. És akkor elhatároztam, hogy én merni fogok.”
Három nő és három férfi, ez egy szextett – bár a szerepek meglepően cserélődnek ezen a viharos éjszakán. Eleinte minden világos, ki kinek a kicsodája, ám közbeszól a kémia, meg egy tudálékos szexuálpszichológus – és csak reménykedni lehet, hogy sok félreértés és félre...
Az Anconai szerelmesek kacagtatóan fordulatos, kedvesen pikáns, szellemes, zenés összekacsintás a hetvenes évek olasz slágereivel. Szerelem, slágerek, tánc, gegek, csipetnyi…
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!