Az sorozat első eseményén, a MÁV Szimfonikus Zenekarral közös koncerten október 30-án Cherubini d-moll Requiemje csendül fel, majd Barber Adagio című művének férfikarral kiegészített változatának ősbemutatójával emlékezik a kórus az elhunytakra.
Luigi Cherubini (1760-1842) firenzei születésű zeneszerző, mégis többnyire a francia zene történetében találkozunk a nevével. Rendkívül nagytudású, óriási műgonddal komponáló alkotó volt, aki méltatlanul kevésbé ismert és elismert, és akinek jelentőségét a bécsi klasszicizmus nagyjai kissé elhomályosították. Két requiemet komponált, amelyek közül a későbbi, a d-moll Requiem rendkívül leegyszerűsített apparátust vonultat fel, ebben a műben lemond a női hangokról is, kizárólag férfikart társít a zenekarhoz. így a hallgatónak helyenként a gregorián korálisokat recitáló szerzetesek kórusa jut eszébe…
Samuel Barber (1910-1981) amerikai-ír származású, zeneszerző. akinek műveit a legnagyobb amerikai művészek adták elő, pl., Antonius és Cleopatra című operájával avatták fel 1966-ban New Yorkban az új Metropolitan Operát.
1936-ban komponált 1. vonósnégyesének lassú tételének zenekari, Adagio című átdolgozása rendkívül népszerűvé vált azután, hogy a NBC Szimfonikus Zenekara Toscanini vezényletével bemutatta 1938-ban. Hangneme b-moll, a gyász hangneme. Ezt a művet játszották Albert Einstein temetésén és 2001-ben Londonban, a szeptember 11-ei New Yorki támadás áldozatainak emlékére rendezett gyászünnepségen. Ennek a remekműnek a férfikari átirata lesz hallható, melyet az együttes karigazgatója Riederauer Richárd készített.
A felemelő és megható program csendes elmélyülést és emelkedett pillanatokat egyaránt hoz az emlékezni kívánó hallgatóság számára.
Műsor:
Samuel Barber: Adagio – férfikari átirat (ősbemutató)
Cherubini: d-moll Requiem
Km.: MÁV Szimfonikus Zenekar
VEZÉNYEL: RIEDERAUER RICHÁRD
A hangverseny a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával valósul meg.
Rendező: Honvéd Együttes
Fotókredit: Raffay Zsófia