A darab inspirációjául egy hangfelvétel szolgált, amit a Keleti Pályaudvarnál készített a szerző 2015. szeptember 2-án, amikor menekültek százai táboroztak a metró aluljáróban. A felvétel három férfi beszélgetését rögzítette, akik nemtetszésüket fejezték ki azért, mert önkéntesek segítséget nyújtottak a menekülteknek. A beszélgetés legdrámaibb részénél az egyik férfi azt mondja, ha lenne egy kis hatalma, lelőné az aluljáróban táborozó embereket, majd feldobná egy platós autóra, és elégetné őket. Ő nevezte a menekülteket viccesen „marhakaralábé”-nak, innen a darab címe. Hogy a felvétel megfelelő kontextusba kerüljön, a műben olyan felvételek is felhasználásra kerültek, ahol menekültek beszélnek nyomorúságos élményeikről. A kantáta két áriájának szövege Shakespeare „Thomas More beszéde” című írásából használ fel részleteket.
Az emberi beszéd érzelmi és zenei aspektusai szolgáltatják a kompozíció akusztikus és elektronikus zenei alapanyagát. A vokális anyag dallamai, ritmusai, változó tempói, csendjei, hangsúlyai és hangszín-jellegzetességei különböző hangtájakba ágyazódnak, melyek a felvétel helyszínére (Keleti pályaudvar) és a szövegek jelentéseire reflektálnak.
A darab keletkezési folyamatában meghatározó szerepe volt Murányi Márta énekesnőnek, akinek megrázó interpretációja drámai erővel közvetíti a műben megfogalmazott zenei és zenén kívüli gondolatokat.
Szigetvári Andrea migrációról és idegengyűlöletről írott elektroakusztikus kantátáját előadja Murányi Márta és a szerző. A zenei performanszhoz kapcsolódva az esten Parti Nagy Lajos és Závada Pál olvasnak fel.
http://www.litera.hu/hirek/parti-nagy-lajos-felejthetetlenul-civil
Jegyár: 2500 Ft